Selasa, 14 April 2015

pendam


setiap manusia akan menghadapi dugaan dri Allah dan setiap menusia ada cara yang tersendiri untuk menyelesaikannya.

disini mira nak share how solve this problem. ermmm x lah sehebat mana pun, but boleh diamalkan kot. :)

ini cara mira/ tips mira....

jika mira ada masalah dengan orang lain mira akan cakap dalam hati or pergi ke tempat lain, dn luahkan sorang2. cakap seperti kita sedang bercakap dengan org lain. insyaAllah perkara itu akan hilang. dalam masa yang sama kita sedang mengadu pada Allah (tanpa kita sedari). tapi kita kena ingat, jangan sekali2 luahkan ketika kita dalam bahaya. contoh ketika memandu, it's very dangerous, sebab ia berkaitan dengan emosi, takut2 nanti terketan minyak kereta lebih sebab geram sangatkan. hehe

other options is, cerita dekat org yang biasa dengan kita. contoh, kalau masalah keluarga, cerita dengan ahli keluarga yang rapat sahaja (pilih yang sporting sikit). kalau masalah kawan, ceritalah dengan kawan (kawan yang rapat dengan kita sahaja).

apa pun mira nak ingatkan, kita jangan pendamkan sesuatu dalam hati kita. sebab bila kita pendam lama2, masalah itu datang kembali, automatik kita akan jadi pendendam, hah disitu nanti keluarlah sikap buruk kita. itulah salah orang kita sekarang nie terlalu pendamkan perasaan. bahaya tau, boleh hilang kawalan nanti. silap cara, boleh sampai memudaratkan orang lain. fikir sebelum melakukan tindakan ye :) :) :) senyum lebih2 sikit.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan