Isnin, 13 Jun 2011

ABOUT LOVE...harus baca....



Dalam hati ada cinta…

Cinta akan terbina dengan baik jika hati kita bersih dan ikhlas dalam bercinta. Oleh itu, cinta yang tercerna nampak dalam kelakuan dan tingkah laku kita sebenarnya bermula dari pada hati. Jika perkahwinan itu secara pakasa tanpa ada rasa sekelumit pun sara cinta, maka istana yang dibina akan punah. Istana kebahagiaan juga akan musnah jika cinta tidak akan dibajai.


CINTA TERLARANG

*Berdua-duaan di tempat sunyi atau mencurigakan
*Berpegangan tangan dan berpelukan
*Bertemu  tanpa ditemani mahram
*Tidak menjaga adap berpakaian
*SMS katerlaluan  dan membazir wang serta masa
*Telefon yang keterlaluan
*Keluar menonton wayang bersama
*Bercakap perkara-perkara yang tak perlu

“Pertembungan jentina dan berputiknya cinta tidak dapat dielakkan. Cuma cinta harus dipandukan oleh syariat”

Ada sesetengah kelompok lagi melihat apa sahaja yang dibuat atas nama cinta adalah harus. Berdua-duaan, khalwat, pegang tangan, seks sebelum kahwin, tidak manjadi kesalahan atas nama cinta. Sebenarnya ai amat besar dosanya.



 

CINTA SETIAP  INDIVIDU MUSLIM HENDAKLAH MENGIKUT TERUTAN INI…

*Cinta kepada Allah
*Cinta kepada rasul
*Cinta kepda diri sendiri
*Cinta kapada  ibu bapa, pasangan dan kaum keluarga
*Cinta kepda setiap saudara muslim


CINTA ANTARA PASANGAN KEKASIH DALAM ISLAM …

Melihat kepad maksiat-maksiat yang bakal terjadi akibat percintaan, bahkan dapat dilihat dengan jelas perbuatan maksiat dan mungkar ketika bercinta, jelas sekali Islam mengharamkan perbuatan tersebut. Cuma, arus hari ini di mana alam persekolahan remaja dan mahasiswa/I bercampur gaul antara lelaki dan wanita, di tambah denan kemudahan moden, serta harus pemikiran moden dan barat global, amatsusah untuk mencegah lelaki dan wanita dari pada jatuh cinta. Oleh itu,jika pasangan bercinta akhlak,mak cinta itu adalah baik. JIka ia melangar hukum agama ,maka perbuatan itu adalah haram  dan cinta mereka juga haram.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan